Innowacja pedagogiczna pt. ,,Dziecięce pytania, czyli wstęp do filozofii dla najmłodszych”
W roku szkolnym 2022/2023 w naszej szkole realizowana jest innowacja „Dziecięce pytania, czyli wstęp do filozofii dla najmłodszych”, przeznaczona dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Zakłada się w niej wykorzystanie charakterystycznej dla najmłodszych, naturalnej chęci poznawania świata. W sali lekcyjnej, w widocznym miejscu jest ustawiona skrzynka, do której uczniowie wrzucają pytania na dowolny temat. Nauczyciel towarzyszy im w procesie poszukiwania odpowiedzi na nie. Dajemy w ten sposób dzieciom wyraźny sygnał, że to co myślą, jest ważne i pozostaje zauważone. Szczególnie istotny jest tutaj proces poszukiwania odpowiedzi, który jest współtworzony we wszystkich etapach (od projektowania, realizacje, aż do wyciągania wniosków) przez dzieci. Poszukując odpowiedzi na zebrane pytania, wielokrotnie musieliśmy „pracować” w terenie, odwiedzając np. pocztę, restaurację, zegarmistrza czy jednostkę straży pożarnej, bardzo dobrze się przy tym bawiąc!
Opracowanie: Marta Bujewska